Wiadomości

Rusza kolejny etap budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Znamy oferty na ostatnie odcinki

2025-05-26 10:46

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła przyjmowanie ofert na opracowanie dokumentacji projektowej dla dwóch ostatnich odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, czyli drogi ekspresowej S52. Zainteresowanych przygotowaniem projektów budowlanych jest łącznie 13 biur projektowych. Sprawdź, jakie firmy złożyły oferty i jakie są planowane koszty inwestycji.

S52 BDI: Kto zaprojektuje ostatnie odcinki trasy?

GDDKiA poinformowała o zakończeniu etapu przyjmowania ofert na opracowanie dokumentacji dla dwóch ostatnich odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI), znanej również jako S52. W kwietniu wybrano najkorzystniejsze oferty dla dwóch innych fragmentów tej liczącej 61 km trasy. Tym razem, 13 biur projektowych wyraziło chęć przeprowadzenia badań geologicznych i przygotowania projektów budowlanych. Każde z nich złożyło po dwie oferty:

  • Dla odcinka Bulowice – Chocznia (11,5 km)
  • Dla fragmentu Kalwaria Zebrzydowska – Głogoczów (12 km)

W każdym przypadku rozpiętość cenowa jest ogromna.

Odcinek S52 BDI Bulowice – Chocznia: Jakie oferty wpłynęły?

Na odcinek S52 BDI Bulowice – Chocznia wpłynęły następujące oferty (wraz z ich wartością):

  • Europrojekt Gdańsk: 15 051 804,90 zł
  • Konsorcjum: COMPLEX PROJEKT (lider), INKO Consulting (partner): 20 488 663,50 zł
  • VOESSING Polska: 22 136 310,00 zł
  • Autostrada II: 22 271 425,50 zł
  • Multiconsult Polska: 22 302 350,00 zł
  • Promost Consulting: 23 064 207,24 zł
  • Lafrentz Polska: 24 277 850,70 zł
  • IVIA: 24 723 000,00 zł
  • Mosty Gdańsk: 26 136 516,00 zł
  • Konsorcjum: MP (lider), MPRB (partner): 27 921 000,00 zł
  • DATABOUT: 28 705 223,40 zł
  • TRAKT: 29 728 485,00 zł
  • TPF: 32 685 011,40 zł

GDDKiA planuje przeznaczyć na sfinansowanie tych prac 28,3 mln zł.

Śląsk Radio ESKA Google News

S52 BDI Kalwaria Zebrzydowska - Głogoczów: Ile będzie kosztować projekt?

Poniżej przedstawiamy zestawienie złożonych ofert na odcinek S52 BDI Kalwaria Zebrzydowska - Głogoczów:

  • Europrojekt Gdańsk: 22 431 251,70 zł
  • Konsorcjum: INKO Consulting (lider), COMPLEX PROJEKT (partner): 25 815 117,00 zł
  • Autostrada II: 28 240 000,50 zł
  • Multiconsult Polska: 29 479 717,50 zł
  • Lafrentz Polska: 29 708 005,50 zł
  • VOESSING Polska: 30 485 550,00 zł
  • Mosty Gdańsk: 30 592 375,50 zł
  • Promost Consulting: 31 029 588,23 zł
  • DATABOUT: 31 345 320,00 zł
  • IVIA: 31 611 000,00 zł
  • Konsorcjum: MP (lider), MPRB (partner): 33 948 000,00 zł
  • TPF: 36 924 420,42 zł
  • TRAKT: 38 380 059,00 zł

Na sfinansowanie tych prac GDDKiA zamierza przeznaczyć prawie 39,8 mln zł.

Zobacz istniejące węzły i projekt przebiegu Beskidzkiej Drogi Integracyjnej

Badania geologiczne: Co zostanie zbadane?

W ramach prac przygotowawczych, na całym 61-kilometrowym odcinku BDI planowane jest wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu wyniesie 11 m, ale w razie potrzeby może sięgać nawet 30 m. Celem badań jest:

  • Poznanie budowy geologicznej terenu
  • Pobranie próbek z określonej głębokości
  • Szczegółowe określenie warunków podłoża
  • Zbadanie warunków nośności

Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m, aby zbadać opór gruntu i jego nośność.

Beskidzka Droga Integracyjna: Co warto wiedzieć o S52?

S52, czyli Beskidzka Droga Integracyjna, połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 (Kęty, Andrychów, Wadowice, Kalwaria Zebrzydowska) z DK7 w Głogoczowie. Dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Planowane jest wybudowanie 12 węzłów:

  • Kozy
  • Kęty
  • Bulowice
  • Andrychów
  • Inwałd
  • Chocznia
  • Wadowice
  • Jaroszowice
  • Kalwaria Północ
  • Kalwaria Wschód
  • Sułkowice
  • Skawina

Obecnie funkcjonują już trzy odcinki drogi ekspresowej S52:

  • Od Cieszyna do Bielska-Białej
  • Od węzła Balice I do węzła Modlniczka
  • Północna Obwodnica Krakowa (oddana w grudniu 2024 roku)

GDDKiA planuje złożyć wnioski o decyzje ZRID dla pozostałej części trasy w 2027 roku, a po ich uzyskaniu ogłosić przetargi na wykonawców. Budowa drogi będzie realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).

Ten beskidzki odcinek drogi będzie najpiękniejszy w Polsce

Zobacz zdjęcia

Odcinek Bulowice - Chocznia: Ułatwienie dla Andrychowa

Odcinek Bulowice - Chocznia ma kluczowe znaczenie dla Andrychowa, gdzie natężenie ruchu na DK52 jest jednym z największych (prawie 17 tys. pojazdów dziennie). BDI ominie Andrychów od północy, a dojazd do miasta zapewni nowy węzeł na skrzyżowaniu z ul. Batorego (DW781). Kolejny węzeł powstanie w Inwałdzie.

W pobliżu Wadowic planowane są dwa miejsca obsługi podróżnych. Na tym odcinku powstanie 17 obiektów (mosty, wiadukty, estakady), a najdłuższy z nich (ponad 200 m) zostanie wybudowany na Wieprzówce w Andrychowie. Dodatkowo, powstanie 13 zbiorników retencyjnych i trzy przejścia dla zwierząt.

Kalwaria Wschód - Głogoczów: Nowe połączenie z Zakopianką

Odcinek Kalwaria Wschód - Głogoczów połączy drogę ekspresową z Zakopianką w miejscu węzła Głogoczów, który zostanie rozbudowany. Powstaną również dwa węzły: Sułkowice i Skawina. Nowa trasa pobiegnie na północ od DK52.

W ramach inwestycji powstanie 33 obiekty, w tym niemal 900-metrowa estakada w Izdebniku. Przygotowane zostanie także 18 przejść dla zwierząt i 26 zbiorników retencyjnych. Na tym odcinku DK52 notuje się największe natężenie ruchu (niemal 18 tys. aut dziennie).

Znasz te znaki drogowe? Wielu kierowców ciągle je myli!
Pytanie 1 z 10
Co oznacza ten znak drogowy?
Znak drogowy
Źródło: Rusza kolejny etap budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Znamy oferty na ostatnie odcinki