Nowe stawki za wywóz śmieci w Bielsku-Białej. To pierwsza podwyżka od 3 lat
Jak czytamy w projekcie przegłosowanej wczoraj uchwały, ceny za wywóz śmieci wzrosną od 4 do 21 złotych. To, o ile więcej zapłacą od maja mieszkańcy, zależy przede wszystkim od wielkości gospodarstwa domowego. Przykładowe stawki dla odpadów segregowanych prezentują się następująco:
- gospodarstwo 2-osobowe - wzrost o 4 złote z kwoty 52 do 56 złotych
- gospodarstwo 4-osobowe - wzrost o 17 złotych z kwoty 91 do 108 złotych
- gospodarstwo 7 i więcej osobowe - wzrost o 21 złotych z kwoty 94 złotych do 105 złotych
Cena wywozu śmieci dla jednego mieszkańca wynosi 28 złotych. W przypadku większych gospodarstw domowych cena ta jest mniejsza. Należy pamiętać, Należy pamiętać, że podane stawki dotyczą sytuacji, w której mieszkańcy segregują odpady. Odbiór śmieci niesegregowanych jest w każdym przypadku droższy o 100%. Dla porównania, obecna stawka za wywóz śmieci segregowanych w Katowicach wynosi 26,30 złotych i 52,60 złotych za odpady niesegregowane na mieszkańca. Ceny za odpady komunalne w Bielsku-Białej są za to niższe niż w innych miejscowościach regionu, takich jak Żywiec, Ustroń czy Skoczów.
Ostatnia podwyżka cen za wywóz śmieci w Bielsku-Białej miała miejsce 1 stycznia 2020 roku. Od tego czasu stawka utrzymywała się na niezmiennym poziomie. Ten stan rzeczy utrzyma się jednak tylko do maja. Od 1 dnia tego miesiąca bielszczanie będą musieli głębiej sięgnąć do kieszeni.
Dodatkowe 4,8 mln złotych dla budżetu miasta
Jak informuje magistrat, powodem podwyżki dla mieszkańców Bielska-Białej są rosnące koszty wywozu śmierci. Jak przytoczono w argumentacji projektu, od ostatniej zmiany taryfy o 38%. zwiększyła się płaca minimalna, średnio o 123 proc. wzrosły ceny za energię elektryczną, o 68% zdrożało paliwo. Wszystkie te czynnik,i według wyliczeń przedstawionych przez władze miasta, mają sprawiać, że koszt zarządzania opłatami komunalnymi w Bielsku-Białej w 2023 roku wzrośnie o 4,5 miliona złotych.
Z kolei podwyżka cen wywozu śmieci ma zapewnić dodatkowe 4,8 miliona złotych dla budżetu miasta. Jak przekonują twórcy uchwały, kwota ta pozwoli na samofinansowanie się gminnego systemu gospodarki odpadami.
Uchwała została przegłosowana minimalną większością głosów. Poparło ją 12 radnych, a przeciw zagłosowało 10. 3 radnych było nieobecnych w trakcie głosowania.