Bielsko-Biała. Na placu Żwirki i Wigury miał stanąć tramwaj. Inflacja storpedowała inwestycję.

i

Autor: UM w Bielsku-Białej

Bielsko-Biała. Na placu Żwirki i Wigury miał stanąć tramwaj. Inflacja storpedowała inwestycję.

2023-01-17 11:56

W najbliższej przyszłości nie zobaczymy zabytkowego tramwaju na placu Żwirki i Wigury. Projekt, który powstał w 2012 roku przez ponad 10 lat nie doczekał się realizacji, a wysoka inflacja i rosnące koszty utrzymania miasta sprawiają, że w budżecie brakuje pieniędzy na przeprowadzenie inwestycji. O tramwajowej przeszłości Bielska-Białej przypominać będzie wyłącznie stworzony kilka lat temu mural.

Zabytkowy tramwaj w Bielsku-Białej. Ambitne plany pokrzyżowała inflacja i wojna w Ukrainie

Sprawa z powstaniem zabytkowego tramwaju w Bielsku-Białej ciągnęła się od roku 2012. To wtedy powstała koncepcja zagospodarowania placu Żwirki i Wigury. Miejsce to nie zostało wybrane przypadkowo, gdyż właśnie tam w przeszłości działała mijanka jednej z linii tramwajowych.

Zgodnie z założonym projektem, teren ten miał przypominać o tramwajowych tradycjach Bielska-Białej. Pojazdy te jeździły po ulicach miasta w latach 1895-1971. Zgodnie z pierwotnymi planami inwestycji, na placu Żwirki i Wigury miały stanąć zabytkowy tramwaj na torowisku, oryginalna giętarka szyn oraz tablice informacyjne. Ekspozycje miały uzupełnić dodatkowo słup tramwajowy z epoki, rzeźby motorniczego i konduktorki w skali 1:1 oraz płaskorzeźba z przedstawioną trasą linii tramwajowej.

W ramach przeprowadzonych prac miała nastąpić również znaczna przebudowa placu Żwirki i Wigury. Plany zawierały m.in. wykonanie nowej podbudowy placu, wyłożenie go nawierzchnią z kostki brukowej, wykonanie klombów kwiatowych oraz ozdobnych nasadzeń krzewów i drzew, wykonanie trawnika, a także położenie geowłókniny, kory i ułożenie obrzeży. Wszystkie te ambitne plany storpedowała jednak inflacyjna rzeczywistość.

Na tym etapie oszacowano, że przedsięwzięcie wymaga zbyt dużych nakładów finansowych. W związku z tym, że inflacja i wojna w Ukrainie oraz wszystkie związane z tym konsekwencje wpływają negatywnie na poziom inwestycji samorządowych, odstąpiono od realizacji zadania

- przekazał Gazecie Wyborczej Tomasz Ficoń, rzecznik Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej. W najbliższej przyszłości inwestycja nie zostanie więc zrealizowana. O tramwajowej przeszłości Bielska-Białej przypomina dziś m.in. wykonany w 2013 roku mural autorstwa Jacka Gąbrowskiego i Piotra Wisły.

Historia bielskich tramwajów sięga XIX-wieku

Jak wspominaliśmy wcześniej, tramwaje po ulicach Bielska-Białej kursowały przez 76 lat. Pierwsza linia w ówczesnym Bielsku została uruchomiona 11 grudnia 1895 roku i biegła od Dworca Głównego do Cygańskiego Lasu. Jej zajezdnia znajdowała się w pobliżu dzisiejszej ul. Partyzantów. Była to jedna z pierwszych linii tramwajowych uruchomionych na terytorium obecnej Polski - wcześniej uczyniły to wyłącznie Wrocław i Elbląg.

Druga linia tramwajowa w Bielsku-Białej została otwarta 22 lipca 1951 roku i łączyła dworzec z dzielnicą Aleksandrowice. Tramwaje kursowały po ulicach do roku 30 kwietnia 1971 roku, a samo Bielsko-Biała było ostatnim miastem, które zlikwidowało sieć tramwajową w czasach PRL-u.